5 kysymystä ja vastausta sosiaalisesta mediasta

Onko sosiaalinen media ainoastaan negatiivinen asia? Miten sosiaalisella medialla voidaan edistää terveyttä? Näihin ja kolmeen muuhun sosiaaliseen mediaan ja terveyteen liittyvään kysymykseen vastaan tämänpäiväisessä tekstissäni!

Inspiroiduin kirjoittamaan postauksen vieraillessani Heidi Puharisen Instagram-livessä, jossa Heidi esitti minulle kymmenen kysymystä sosiaalisesta mediasta. Mikäli live kiinnostaa, pääset katsomaan sen tästä. Tähän postaukseen valitsinkin liven kysymyksestä viisi, sillä muita aiheita tulen käsittelemään hieman myöhemmin, kun jaan teille gradututkimukseni tuloksia. Oon niin innoissani, että pääsen tuottamaan teille sisältöä aiheesta, jota olen ihan itse tutkinut!

Terveys ja sosiaalinen media.

1. Onko some ainoastaan negatiivinen asia?

Ei missään nimessä! Sosiaalisella medialla on huonot puolensa, mutta myös paljon hyviä puolia. Somen huonoiksi puoliksi terveyden kannalta mainittakoon esimerkiksi somen aiheuttamat ulkonäköpaineet, somen koukuttavuus ja siellä liikkuva virheellinen ja epäluotettava terveystieto.

Sosiaalisella medialla on kuitenkin myös hyviä puolia, ja niitä tuon esiin seuraavissa vastauksissani. Kuitenkin voisin sanoa, että somea kannattaa ennen kaikkea käyttää aina kohtuudella. Usein esimerkiksi alkoholista ja herkuttelusta puhutaan kohtuullisuuden termeillä – miksi emme siis puhuisi somestakin niin? Jos somen käyttö ahdistaa, se on jo ensimmäinen merkki siitä, että some kannattaa jättää hetkeksi kokonaan sivuun ja keskittyä muuhun elämään.  

2. Mitä positiivisia puolia somella on?

Sosiaalisesta mediasta on tutkimuksessa löydetty runsaastikin positiivisia ja terveyttä edistäviä puolia. Yksi niistä on sosiaalisen median yhteisöllisyys. Erilaiset sosiaalisen median yhteisöt voivat jopa lievittää yksinäisyyttä tai tuoda ihmisiä lähemmäksi toisiaan. Some yhdistää uudet ja vanhat tuttavuudet ja sosiaalisen median avulla onkin helppo olla yhteyksissä perheenjäseniin ja ystäviin ympäri maailman.

Toinen sosiaalisen median positiivinen puoli on siellä tarjolla oleva vertaistuki. On vaikeaa löytää samankaltaista aikaa ihmiskunnan historiassa, jolloin kuka tahansa olisi pystynyt yhtä helposti löytämään vertaistukea lähes mihin tahansa kokemaansa, kuin nyt pystymme löytämään somesta. Lapsettomuus, syöpä ja muut sairaudet, päihdeongelmat sekä elämäntapamuutokset ovat vain esimerkkejä tilanteista, jolloin vertaistukea voi löytää helposti somesta.

Näiden lisäksi sosiaalinen media voi toimia myös luotettavan terveystiedon lähteenä. Sosiaalisen median terveystieto on perinteisestä mediasta poikkeavaa: tieto on siellä visuaalista, monimuotoista, trendikästä ja käyttäjille räätälöityä. Ennen kaikkea tieto liikkuu sosiaalisessa mediassa nopeasti ja tavoittaa käyttäjänsä helposti. Sosiaalisen median terveystieto pystyykin tavoittamaan väestöryhmiä, joita ei perinteisellä medialla tavoiteta. Terveystietoa voi somesta saada esimerkiksi mielenkiintoisessa ääni- tai videomuodossa.

Sosiaalinen media ja terveys.

3. Miten somella voidaan edistää terveyttä?

Somen terveyttä edistävät vaikutukset liittyvät myös yllä mainittuihin sosiaalisen median positiivisiin puoliin. Sosiaalisessa mediassa tarjolla oleva terveystieto on jo itsessään terveyttä edistävää – ennen kaikkea siksi, koska tietoon pääsee käsiksi milloin ja missä tahansa. Sosiaalisessa mediassa on paljon tietoa esimerkiksi sairauksien hoitoon ja ennaltaehkäisyyn liittyen. Riskitekijöiden esiintuominen ja terveyttä edistävien valintojen korostaminen voivat auttaa sosiaalisen median käyttäjää tekemään tiedostetumpia valintoja arjessaan.  

Sosiaalinen media tarjoaa myös alustan erilaisille elämäntapainterventioille. Somen avulla voidaan tukea yksilöitä esimerkiksi tupakoinnin lopettamisessa tai vaikkapa painonpudotuksessa. Interventioita varten luodut ryhmät tai muut sosiaalisen median yhteisöt voivat auttaa kohti pysyvää elämäntapamuutosta tai vaikkapa päihteiden käytön lopettamista.

Viimeisenä, sosiaalisen median vertaistuki ja yhteisöllisyys voivat vaikuttaa positiivisesti terveyteen ja mielenterveyteen ja lievittää yksinäisyyttä.

4. Miten käyttää somea terveellisemmin?

Läsnäolo sosiaalisessa mediassa on tärkeää. Usein somea vain selataan päättömästi, sisältöön sen kummemmin keskittymättä. Yksi keino tehdä somen käytöstä terveellisempää ja hallitumpaa on läsnäoleminen. Pysähdy keskittymään lukemaasi, ihastelemaan kaunista kuvaa, kommentoimaan ja vuorovaikuttamaan. Tutkimusten mukaan sosiaaliseen mediaan itse sisältöä tuottavat tai vuorovaikuttavat käyttäjät voivat somessa paremmin, kuin hiljaiset sivustaseuraajat.

Voit myös rajata sosiaalisessa mediassa käyttämääsi aikaa. Jos rajaaminen tuntuu vaikealta, valitse esimerkiksi yksi selkeä aika, jolloin suljet sosiaalisen median päivittäin. Tämä voi olla esimerkiksi joka ilta klo 20. Puhelimen asetuksilla tai erillisillä sovelluksilla on myös mahdollista rajata tiettyjen sovellusten käyttöä tai esimerkiksi hidastaa niiden avautumista, jos someen tarttuminen on huomaamatonta ja alitajuista.

Älä myöskään seuraa tilejä, jotka aiheuttavat ahdistusta tai ulkonäköpaineita. Välillä jokaisen meistä on vaikeaa muistaa, että sosiaalinen media on aina feikki. Vaikka joku paljastaisikin ikäviä asioita elämästään tai uskaltautuisi kameran eteen ilman meikkiä, some ei silti kerro koko totuutta. Ei koskaan, eikä kenenkään elämästä. Sen vuoksi on hyvä tiedostaa, mitkä tilit aiheuttavat itselle vain pahaa mieltä, ja painaa samaa kyytiä unfollow-nappia. Ketään ei tarvitse seurata velvollisuudentunnosta!

Miten sosiaalisella medialla edistetään terveyttä?

5. Millainen on somen tulevaisuus?

Oikeaa vastausta tähän kysymykseen ei tietenkään tiedä kukaan. Uskon kuitenkin, että sosiaalinen media on tullut tänne jäädäkseen, eikä sen käyttö ainakaan vähene. Sen sijaan somen hallittavuus toivottavasti paranee ja tietoisempi käyttö lisääntyy. Uskon, että somelomat ja -paastot ovat tulevaisuudessa trendikkäitä juttuja. Somen valtakauden jälkeen aidot ihmissuhteet, luonto ja pysähtyminen ovat varmasti asioita, joista ihmiset etsivät vastapainoa somen jatkuvalle skrollaamiselle.

Tulevaisuutta on vaikea ennustaa, mutta toivon, että yhä useampi terveysalan ammattilainen löytäisi tiensä rohkeasti sosiaaliseen mediaan. Tätä myötä myös luotettavan terveystiedon määrä pääsisi kasvamaan entisestään.

Toivottavasti opit tänään jotain uutta sosiaalisen median ja terveyden yhteydestä. Mikäli aihe kiinnostaa, olen kirjoittanut siitä aiemmin esimerkiksi näissä postauksissani:

Someaihe jatkuu tulevina viikkoina mun gradututkimuksen tuloksilla. En malta odottaa, että pääsen kertomaan niistä teille!

Terveydellä,
Saara

Postauksen lähteet:

  • Chen J, Wang Y. Social Media Use for Health Purposes: Systematic Review. Journal of Medical Internet Research 2021;23:e17917.
  • Chou W, Prestin A, Lyons C, Wen K. Web 2.0 for Health Promotion: Reviewing the Current Evidence. American Journal of Public Health 2013;103:e9-e18. d
  • Francomano J, Harpin S. Utilizing Social Networking Sites to Promote Adolescents’ Health A Pragmatic Review of the Literature. Computers, Informatics, Nursing 2015;33:10-20.
  • Jane M, Hagger M, Foster J, Ho S, Pal S. Social media for health promotion and weight management: a critical debate. BMC Public Health 2018;18:932.
  • Moorhead A, Hazlett D, Harrison L, Carroll J, Irwin A, Hoving C. A New Dimension of Health Care: Systematic Review of the Uses, Benefits, and Limitations of Social Media for Health Communication. Journal of Medical Internet Research 2013;15:e85.
  • Pagoto S, Waring M, Xu R. A Call for a Public Health Agenda for Social Media Research. Journal of Medical Internet Research 2019;21:e16661.
  • Chou W, Prestin A, Lyons C, Wen K. Web 2.0 for Health Promotion: Reviewing the Current Evidence. American Journal of Public Health 2013;103:e9-e18.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *